Friday, February 18, 2011

Ya Rasulullah...sedihnya hati ini...

                                                                        
                                
              SAENGIL CHUKKA HAMNIDA YA RASULULLAH
Tanggal 12 rabi'ul awal dalam kalendar suatu masa dahulu mencatatkan satu pristiwa yang pasti dan satu peristiwa yang terdapat perselisihan di kalangan ulama' berkenaan dengannya. Buka lah kitab2 sirat lihatlah pada tanggal 12 Rabi'ul awal dalam kalendar umat islam ataupun kita katakan dalam kalendar sirah perjalanan agama ini di atas muka bumi Allah ada dua kisah yang saling bercampur-baur perasaannya di mana yang dimasyhurkan di atas muka bumi ini pada tanggal 12 rabi'ul awal itu tanggal kelahiran baginda NABI S.A.W, sedangkan bagi mereka yang merintis kelak dengan pengisian yang sebenarnya tanggal 12 rabi'ul awal adalah tanggal yang diperselisihkan berkenaan dengan kelahiran. Tidak apa kita tinggalkan pengisian tersebut sementara.

   Namun tanggal 12 rabi'ul awal secara pastinya disepakati oleh kesemua ulama' tarikh bahawasanya ianya merupakan tarikh kewafatan baginda NABI S.A.W. Justeru secara peribadinya pada tangaal 12 rabi'ul awal ini kadang kala ada sedikit pembabit dalam diri, samaada ingin bergembira dengan lahirnya insan yang bernama Muhammad ini ataupun bersama-sama dengan segilingan besar para sahabat ataupun bersama dengan para sahabat yang lain merasai akan kehilangan insan yang cukup disayangi bukan sekadar kawan-kawan ataupun sahabat tetapi seluruh alam ini merintih akan kehilangannya. Itu yang disepakati oleh ulama 12 rabi'ul awal tanggal kewafatan baginda. Dimana kalau kita hendak menghayati sirah dalam erti kata penghayatan yang sebenarnya antara titik nokhtah yang perlu kita lihat secara lebih teliti ialah saat-saat penghujung kehidupan baginda sehinggalah menemui Allah pada tanggal 12 rabi'ul awal sebab jikalau hendak di rujuk pada tanggal 12 rabi'ul awal atas sifatnya tanggal kelahiran antum bukalah kitab-kitab sirah yang disampaikan di masjid-masjid atau kuliah. Tidak banyak yang dapat di ceritakan pada tanggal 12 melainkan beberapa kisah yang penting antaranya dimusnahkan akan tentera abrahah pada tahun tersebut. Di kisahkan juga berkenaan dengan perselisihan ulama' samaada nabi itu lahir berkhatan ataupun tidak. Walaupun yang sahihnya nabi itu di lahirkan berkhatan itu pendapat ulama' yang kita boleh tengok dalam kitab sirah nabawiyyah itu antara pendapat yang diketengahkan.

     Sedikit perjalanan kehidupannya dengan adik-beradik susuannya dan ibu susuannya sebab kisah dengan ayah tidak berlaku kerana Nabi Muhammad di kandungkan di dalam perut ibu yang sudah kematian ayahnya. Kisah dengan ibunya juga adalah perjalanan yang terlalu singkat dilahirkan dan kemudian diserahkan kepada Halimatus Sa'diah. Menjalani dua kehidupan bersama dengan halimatus sa'diah kehidupan yang pertama biasa, sampai tempoh perjanjian di serahkan kembali kepada ibunya dengan permintaan untuk diambil kembali dalam masa yang sama melainkan diserahkan untuk kali yang ke dua selepas berlakunya peristiwa yang membelah dada. Itu sahaja. Melainkan selepas daripada kelahiran tersebut yang paling hampir untuk diceritakan dan dalam perceritaan yang panjang hanyalah selepas daripada Nabi itu bermula daripada ber'uzlah di gua hira'. Bermulalah sirah yang panjang, kalau tidak sirah sebelum daripada itu cuma menyentuh tentang masyarakat arab. Bukalah dalam kitab hayatul makhtum yang tebal bahagian awal itu tidak menceritakan tentang diri Rasulullah s.a.w itu yang sebenarnya sebab pada waktu itu Rasulullah tidak lahir lagi. Diceritakan keadaan masyarakat arab yang teruk, rosak akhlak mereka, fitrah manusia itu bertukar kepada fitrah kebinatangan itu kisahnya. Diceritakan juga raja-raja yang hidup sebelum daripada Nabi s.a.w bagaimana kaum yahudi yang ditawan oleh nasiobunism dan lain-lain. Kisah yang kita katakan segala-gala itu tidak ada kaitan dengan  Baginda Nabi s.a.w secara khusus. Melainkan kisah yang panjang berkenaan dengan sirah Nabi itu dikisahkan selepas Nabi berumur 40 tahun daripada kelahirannya yang awal. 40 tahun sehingga menghinggap usianya 63 tahun ke arah era-era menuju kematian itu yang lebih panjang kisahnya daripada era-era sebelum 40 tahun.

      Bercakap mengenai selamat hari lahir ya Rasulullah, bimbang takut tidak dapat mencapai maksud menyambut akan ketibaan Nabi yang agung ini sebab bukan itu yang Nabi hajatkan. Tetapi objektif tetap akan tercapai iaitu untuk menghadirkan kecintaan kepada Rasulullah s.a.w insyaAllah itu matlamat kita yang utama. Sebab kalau hendak dikisahkan akan ucapan 'Happy Birthday to You Muhammad', kalimah ini awal-awal di ucapkan oleh siapa anda tahu?.... ABU JAHAL.. Abu Jahal mengucapkan kalimah ini dalam ertikata menyambut akan kelahiran Baginda Nabi, bukan sambutan yang biasa tetapi disembelihnya dalam riwayat disebutkan 17 ekor unta. Kita sambut Maulud Nabi ada sembelih 17 ekor unta tidak?? Hebat Abu Jahal menyambut... Yang menyambut itu bukan yang bernama Abu Bakar, bukan yang bernama Umar, Uthman ataupun Ali ataupun sesipa yang lain tetapi yang sambut itu orang-orang sepertimana Abu Jahal. Tapi ini bukan analogi tentang tajuk yang diberikan di atas tidak. tetapi penghujung daripada perceritaan sambutan tersebut, siapa yang sambut atau sesipa yang tidak sambut adakah itu merupakan persoalan yang penting. Sebaliknya jikalau kita melihat yang menyambut itu tidak mendapat jaminan syurga bersama dengan Nabi  sebaliknya yang tidak menyambut itu yang mendapat kedudukan bersama dengan Rasulullah s.a.w.
 

Saturday, February 5, 2011

IMAN (^_^)





Heart.........
Can you tell me?
What is the meaning of  'IMAN '?
I am trying to find out but.....
It is very far away...


                                                                                          Iman.....
                                                                                          You are very nice..
                                                                                          Can I see and hear you well from there?
                                                                                          I would like to have and I want to have
                                                                                          Tell me... what am i to do??


How long must I wait?
Tomorrow or the day after tomorrow?
Next week? Next month? Next year?
When???


                                                                                            Iman.....
                                                                                            When I looking up and try
                                                                                            To touch the  sky
                                                                                            Wishing so much to go back
                                                                                            To those day, time,
                                                                                            To live............ To live with you...


Heart........
I could make  the sunshine
From pure desire
Let me feel you... ' IMAN '.
Come over me...

~CINTAILAH ILLAHI~ Moga mendapat CINTA yang hakiki....


            أحبوالله لما يغذوكم به من نعمه وأحبونى الله تعالى
        
Maksudnya: Cintailah Allah, kerana ia memberi kepada kamu daripada nikmat-nikmat Nya dan cintailah aku kerana Allah Ta'ala...                                                        


                                         
" CINTA amat mahal takrifnya, itulah yang difitrah oleh Allah S.W.T kepada hambanya. Cinta hanya tertulis pada perkataan, tetapi gagal dilihat pada zahirnya kerana cinta itu tanggungjawab dimana wujudnya kesetiaan dan kejujuran di dalamnya, Ingat pada yang satu, jujur pada yang setia, setia padu yang kasih, kasih pada yang rindu, rindulah pada yang menyayangimu. Cinta tidak akan datang kalau tidak dicari, cinta juga tidak akan dapat kala tiada siapa yang memberi  tetapi mencari biarlah pada yang sudi. Bukan meminta pada yang simpati....." kata-kata yang suka diberikan kepada kekasih, dan terutamanya kepada sahabat yang baru ingin memulakan kisah percintaan mereka....

   Abu Sufyan berkata: Siapa yang mencintai orang yang mencintai Allah Ta'ala, maka sesungguhnya ia mencintai Allah. Dan sesiapa yang memuliakan orang yang memuliakan Allah Ta'ala, maka sesungguhnya ia memuliakan Allah.
    
    Allah Ta'ala menurunkan wahyu kepada Daud a.s: " Dustalah orang yang mendakwakan akan kecintaannya kepadaKu, apabila datang malam maka ia tidur jauh daripadaKu. Tidakkah setiap orang yang mencintai itu bercinta, bertemu denagn kekasihnya? maka adalah Aku ini maujud (berada) bagi orang yang mencari Aku."


Berkata yahya pula: Siapa yang tidak ada padanya tiga perkara, maka tidaklah ia orang yang mencintai Allah:- 

  1. Mengutamakan kalam (perkataan) Allah Ta'ala di atas perkataan manusia.
  2. Mengutamakan bertemu dengan Allah Ta'ala daripada bertemu dengan makhluk.
  3. Mengutamakan ibadah daripada melayani makhluk.
Diantara tanda-tanda kecintaan hamba kepada Allah : -

  • Bahawa ia tidak bersedih hati di atas apa yang luput (pergi) daripadanya, dari apa yang selain Allah 'Azzawajalla.
  • Dan bersangatanlah kesedihan hatinya di atas keluputan setiap saat yang kosong dari zikir dan taat kepada Allah Ta'ala. Maka banyaklah kembalinya ketika lalai, kepada Allah Ta'ala dengan meminta dikasihani, mencela diri dan bertaubat.
  • Bahawa ia bernikmat-nikmatan dengan taat dan ia tidak merasa berat dengan ketaatan itu dan hilanglah daripadanya kepayahan mengerjakan ketaatan.
  • Ada ia kasih sayang kepada semua hamba Allah, penyayang kepada mereka, bersikap keras kepada semua musuh Allah dan kepada setiap orang yang mengerjakan sesuatu yang tidak disukai oleh Allah.
    Yakinlah bahawa cinta yang lebih besar sedang menguji cinta yang kecil. Cinta Allah sedang menguji cinta yang kecil iaitu cinta Allah sedang menguji cinta kita kepada manusia. Dan jika cinta yang kecil itu rapuh, jangan pula cinta yang lebih besar itu roboh. Percayalah janji-janji Allah di akhirat ialah penawar yang paling mujarab untuk menghadapi keperitan ujian hidup di dunia.


    Bertanyalah kepada diri, apakah kita masih menaruh harapan? Jika jawapannya masih YA, maka nyalakan harapan itu 'KEEP HOPE ALIVE!'. berusahalah untuk memperbaiki diri. Dakapilah CINTA ALLAH erat-erat. Moga perubahan diri kita membuahkan harapan yang juga merubah pasangan kita.


                                                  

Hukum meluahkan PERASAAN

      BOLEHKAH BERCINTA MELALUI SURAT ? DIMANA DALAM SURAT ITU
       TERKANDUNG NASIHAT DI SAMPING TURUT MENYATAKAN PERASAAN
      MASING2. ADAKAH BERDOSA JIKA BERCAKAP DENGAN TELEFON BIMBIT
 ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN YANG BUKAN MAHRAM?
                                                                
    Tiada sesiapapun yang dapat melarikan                              Ertinya cinta itu sebenarnya bukan kerana Allah                                          
diri dari perasaan mencintai dan dicintai.                              tetapi kerana cinta yang berlandaskan nafsu, hasil
Hati2 lah dengan cinta. Rasa cinta itu boleh                         dari pelanggaran syariat (hukum). Lebih baik
berpunca dari dua sumber, samaada daripada                     berunding untuk segera berkahwin supaya
Allah atau daripada nafsu. Cinta berlandaskan                     percintaan dijalin mngikut syariat. Kita selamat
nafsu akan menyebabkan mereka tercampak                      dari kemurkaan Allah S.W.T. Suara perempuan
kepada mereka. Misalnya lelaki jatuh cinta                         yang digunakan walaupun percakapan melalui
kepada perempuan kerana kecantikannya,                          telefon bimbit bukan urusan penting adalah
perempuan pula jatuh cinta kerana pangkat                         dilarang. Perempuan boleh bercakap dengan
, kacak, istimewa, dan berharta.                                         lelaki tetapi dengan syarat bercakap dengan suara
                                                                                         yang tidak menggoda. Sebaliknya kalau ada
   Itulah cinta yang hanya disenangi oleh                               luahan kasih adalah dilarang sama sekali kerana
nafsu, bukannya hati. Cinta yang begini                                takut datang daripada godaan nafsu.
mudah menyebabkan kedua2 nya
tergelincir ke lembah maksiat. Hati akan                            
terdorong untuk berutus surat, bercakap
melalui telefon dan sering berdua2an                                                                
menyatakan hasrat hati, sehingga ke tahap
perempuan sanggup mengadaikan
kehormatan demi cinta. Apabila terlajak                                                               
barulah menyesal.                                                                                                             

    Berlainan dengan cinta yang datang daripada
Allah S.W.T, seperti cinta kepada Allah, Rasulullah

s.a.w, sahabat, orang soleh dan orang2 yang


mencintai Allah. Cinta itu datang daripada hati yang
suci dan ikhlas kerana Allah S.W.T. Sabda Rasulullah
s.a.w yang bermaksud; "sesungguhnya orang yang
beriman dan beramal soleh, Allah yang Maha 
Pemurah akan menambah dalam hati mereka 
rasa kasih sayang". Mengenai masalah yang
berkaitan dengan cinta antara lelaki dengan perempuan
yang bukan mahram. Walaupun pada peringkat awalnya
hubungan melalui surat atau telefon dilakukan dengan
niat yang baik, untuk berdakwah, tetapi ia tetap salah
dari segi syariat kerana perhubungan itu masih
boleh dicelahi oleh syaitan.

    Oleh kerana itu syariat tidak membolehkan
percintaan yang begini, kecuali disalurkan dengan                                                          
ikatan perkahwinan, sebenarnya berdakwah melalui 
surat atau telefon bimbit boleh, malah elok, tetapi 
biarlah orang yang benar2 kuat iman, disamping itu 
tidak berniat langsung untuk memikat.

  
     Kebiasaan pengalaman orang yang bercinta, mula2
memang mngaku cinta suci, jujur, ikhlas dan berniat
baik kerana Allah S.W.T. Tanpa disedari, sebenarnya 
membuat hubungan antara lelaki dan perempuan
melanggar syariat. Tidak mustahil syaitan akan mencelah 
untuk memesongkan pasangan itu ke arah lain hingga 
melanggar batas2 syariat yang lebih jauh lagi,
sekalipun kita kata cinta kita cinta suci, ikhlas dan
jujur kerana Allah S.W.T.

    


~ Sentiasa prihatin dengan Allah..

                                                                        
     Sebenarnya do'a adalah satu keistimewaan bagi org islam. Sesuatu yang Allah S.W.T anugerahkan special kepada orang islam. Kita sentiasa bersifat positif dan bersikap positif dalam hidup, kerana kita sentiasa dalam berhubungan terus dengan Allah - iaitu pihak yang paling berkuasa dalam alam ini.


     Bayangkan - kita sentiasa boleh berhubung secara langsung dengan pihak yang paling berkuasa dalam alam. siapa lagi yang boleh berbuat demikian ! dan Allah S.W.T Maha Mendengar. Dia mendengar permohonan kita, dan Dia sentiasa prihatin dengan kita asalkan kita pun hendaklah sentiasa prihatin dengan Dia.

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 186:

         وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى 
                                      (186)  وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ          

            
Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamau mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka) Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.


(And when My servants question thee (Nabi Muhammad SAW) concerning Me, then surely I am nigh (near). I answer the prayer of the suppliant when he crieth unto Me. So let them hear My call and let them trust in Me, in order that they may be led aright. (186)  )



      Maksunya Allah sentiasa prihatin dengan kita asalkan kita pun mestilah sentiasa prihatin terhadap Allah. Tetapi bagaimanakah caranya untuk kita sentiasa prihatin dengan Allah ? Inilah salah satu daripada caranya, iaitu kita membaca do'a 2 harian..
                                                                                                         

ISTIGHFAR kapada Allah S.W.T

                                                                                
ISTIGHFAR, kalimat yang sangat pendek, tetapi memiliki makna yang sangat dasyat, sangat mendalam,dan sangat indah dalam hidup kita. Istighfar memiliki dua makna.

     Pertama. setiap kali kita mengucap astaghfirullah hal 'adzim, beerti kita minta ampun kepada Allah, minta dimaafkan kesalahan kita, minta ditutup aib2 kita. Semakin kerap kita beristighfar maka semakin bersih diri kita daripada dosa, kesalahan dan aib2. Kerana Allah sangat menyukai hamba-Nya yang terus beristighfar. Tidak ada satu pun antara kita yang bersih daripada dosa. Maka istighfar adalah kewajipan dan keperluan kita agar Allah mengampuni dosa kita, memaafkan kesalahan kita dan menutupi aib kita.

     Kedua, setiap kali kita mengucapkan astaghfirullah hal 'adzim, beerti kita minta kepada Allah, mohon kepada Allah, amat sangat, agar Allah dapat memperbaiki hidup kita, menguatkan akidah, membuat kita nikmat khusyuk dalam beribadah dan menjadikan kita berakhlak mulia.

                                                                                
      Subhanallah, Satu ucapan tetapi memiliki dua keinginan.Kerana itu tidak hairanlah hamba Allah yang bersungguh-sungguh beristighfar tampak dalam kehidupannya, semakin berkat, semakin membawa kebaikan dan perbaikan, semakin bahagia, tenang dan menyenangkan  di dunia dan akhirat. Rasulullah s.a.w telah bersabda: " barangsiapa yang membiasakan dan selalu beristighfarkepada Allah, maka Allah mempermudahkan urusannya disaat yang agak sukar baginya, Allah gembirakan saat dia bersedih dan Allah memberinya rezeki dari jalan yang tidak pernah dia duga."

      Kemudian, dalam Al-Quran surah Nuh ayat (10-12) Allah S.W.T berfirman maksudnya: "Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun". Nescaya Dia akan mngirimkan hujan kepada kamu dengan lebat, dan memperbanyakkan harta dan anak2 kamu, dan mngadakan untukmu kebun2 dan mngadakan pula didalamnya untukmu sungai2."

      Beristighfarlah kita kepada Allah, nescaya Allah turunkan musim hujanyang berat. Allah memudahkan kita untuk mendapat rezeki-Nya. Allah hadirkan untuk kita anak2, generasi2 yang soleh & soleha, generasi robbani.Kemudian Allah memakmurkan negeri2 kitadan Allah sejahtrakan ia... Allah Hu Akbar!

      Kesimpulannya, istighfar bukan hanya sekadar ucapan yang tidak memberi apa2, tetapi ia adalah kewajipan kita sebagai zikir. Oleh sebab itulah Rasulullah s.a.w tidak bangun daripada tempat tidur beliau selagi beliau tidak beristighfar 70 kali. Dalam hadis lain 100 kali. walau bagaimanapun, dia maksum, dijamin masuk syurga insyaAllah, dan bebas daripada dosa sekiranya kita beristighfar dengan hati yang mengingati Allah...

                            
                                              

- Darah Turkiy adalah Darah ISLAM -


 Semalam ana berjaya menamatkan bacaan tentang satu buku..
Buku ini adalah cerita benar yang dituliskan oleh penulis itu sendiri...


Ia mngisahkan perjuangan orang turki islam...
Mereka berasa sambil lewa dengan agama islam sedangkan dalam masa yang sama musuh2 islam sedang meracuni fikiran umat islam di turkistan...
Ana cuba menghayatinya, perjuangan umat Islam di Turkistan..
si penulis sebenarnya berasal dari negara tersebut dan buku ini telah pun diterjemahkan ke dalam bahasa Malaysia..

Yup, cerita yang sangat memedihkan, menyedihkan..menyayat hati seandainya setiap orang memahami cerita ni.. Adakalanya ana terfikir kalaulah ana berada di situasi Qan (nama watak cerita) apa yang patut ana lakukan?? adakah ana dapat menahan segala penghinaan, sebatan, pengalaman yang mengerikan...? ana rasa jika ana berada di tempat Qan ana tidak dapat menahan segala penyiksaan itu.. Air mata darah keluar sekalipun tidak akan dapat menolong...



 Kecuali dengan pertolongan Allah S.W.T & kekuatan semangat yang berada di dalam diri ANDA....


Komunis...yang datang dan menjanjikan pelbagai janji janji manis dan bagaimana umat Islam telah ditindas, telah terpengaruh dan seksaan yang diberikan sangat teruk..

seksaan ATEIS..




mereka pandai mempengaruhi akal fikiran manusia, terutamanya umat Islam di Turkistan ketika itu..


MasyaAllah...!


dalam buku ni ada jugak tertulis, di mana umat Islam yang lain? kenapa tidak datang umat Islam yang berada di Turkistan? betapa teruk mereka diperlakukan tetapi mana semangat kesatuan umat Islam itu?  ana sendiri pun memikirkannya...di mana umat Islam yang lain?? situasi ni seakan akan sama saja dengan apa yang berlaku beberapa tahun yang lepas di negara arab yang lain seperti...pakistan..afganistan...


Ana berharap sangat agar semua orang akan membaca penulisan (novel) ini dan dapat terbuka minda dan mata umat Islam tentang perlunya kita semua bangkit dan bersatu seperti zaman-zaman Nabi, khalifah Ar-Rasyidin dan para mujahideen yang sanggup memperjuangkan nyawa demi berpegang teguh dengan ajaran Islam & agama Allah...


InsyaAllah kemenangan akan tetap menjadi milik umat Islam suatu masa nanti..!